T O Slettebøe AS

VÅRE AKTSOMHETSVURDERINGER – 2024
Respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Innhold

Introduksjon: om denne redegjørelsen. 2

Om selskapet. 3

Vår leverandørkjede og utfordringene med å sikre ansvarlighet. 3

Hvordan vi jobber med å sikre respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. 5

Overordnet om vår forpliktelse. 5

Forankring av respekt for grunnleggende menneskerettigheter. 6

Kartlegging og vurdering av risiko og påvirkning. 6

Tiltak og planer. 7

Stanse, forebygge eller redusere negativ påvirkning. 7

Overvåkning og oppfølging. 7

Kommunikasjon. 7

Gjenoppretting der dette er påkrevd. 8

Informasjonsplikten. 8

 

Introduksjon: om denne redegjørelsen

T O Slettebøe AS følger lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven),[1] som pålegger større virksomheter å gjennomføre aktsomhetsvurderinger for å unngå negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet og i virksomhetens leverandørkjede.

Aktsomhetsstandarden i åpenhetsloven bygger på FNs retningsgivende prinsipper for ansvarlig næringsliv og menneskerettigheter (UN Guiding Principles – UNGP) og OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv. For å oppfylle loven og disse internasjonale standardene, må virksomhetene gjennomføre en prosess for aktsomhetsvurderingene som innebærer å:

  1. forankre ansvarlighet i virksomhetens retningslinjer
  2. kartlegge og vurdere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som virksomheten enten har forårsaket eller bidratt til, eller som er direkte knyttet til virksomhetens forretningsvirksomhet, produkter eller tjenester gjennom leverandørkjeder eller forretningspartnere
  3. iverksette egnede tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser basert på virksomhetens prioriteringer og vurderinger
  4. følge med på gjennomføring og resultater av tiltak
  5. kommunisere med berørte interessenter og rettighetshavere om hvordan negative konsekvenser er håndtert
  6. sørge for eller samarbeide om gjenoppretting og erstatning der dette er påkrevd.

Loven spesifiserer at «aktsomhetsvurderingene skal utføres regelmessig og stå i forhold til virksomhetens størrelse, virksomhetens art, konteksten virksomheten finner sted innenfor, og alvorlighetsgraden av og sannsynligheten for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold». I tråd med formålet om å fremme større åpenhet om risiko for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, pålegges omfattede virksomheter å offentliggjøre en redegjørelse om aktsomhetsvurderingene. Denne skal minst inneholde:

  1. en generell beskrivelse av virksomhetens organisering, driftsområde, retningslinjer og rutiner for å håndtere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
  2. opplysninger om faktiske negative konsekvenser og vesentlig risiko for negative konsekvenser som virksomheten har avdekket gjennom sine aktsomhetsvurderinger
  3. opplysninger om tiltak som virksomheten har iverksatt eller planlegger å iverksette for å stanse faktiske negative konsekvenser eller begrense vesentlig risiko for negative konsekvenser, og resultatet eller forventede resultater av disse tiltakene.

Dette dokumentet har blitt utarbeidet for å oppfylle selskapets plikt til å redegjøre for aktsomhetsvurderingene.

Dokumentet vil oppdateres og offentliggjøres årlig innen 30. juni (krav fra og med 2024). Det vil også oppdateres for øvrig ved vesentlige endringer i virksomhetens risikovurderinger.

Redegjørelsen er godkjent av styret og daglig leder.

Om selskapet

T O Slettebøe AS disponerer i dag ca. 4000 m2 i eget bygg, og har godt med parkeringsplasser. Produktbredden er påfallende og servicegraden er høy. Vårt produktspekter omfatter så godt som alt som brukes i industriell sammenheng. Vi representerer verdens ledende produsenter i vårt nærmarked, men importerer mange produkter som selges på landsbasis.

  • Utenom varesalg og prosjektering har vi også en velutstyrt serviceavdeling, som dekker de fleste behov innenfor montasje, service og reparasjon. av virksomheten og selskapets struktur. Kvalitet i alle ledd er et varemerke for T O Slettebøe AS. Du skal være sikker på at vi til enhver tid og i alle sammenhenger vil ta vare på deg som kunde på best mulig måte. Vi er trygge på at vi lever opp til vår visjon om å « være den beste maskinforretningen», og har valgt å formalisere våre forpliktelser ovenfor kunden gjennom ISO-sertifisering
  • Vi er i dag 45 ansatte og omsatte i 2023 for 139 millioner NOK Firmaets eneste lokasjon er på Skibåsen i Kristiansand

Vår leverandørkjede og utfordringene med å sikre ansvarlighet

For å ivareta våre kunders behov har T O Slettebøe et bredt produktspekter som omfatter så godt som alt som brukes i industriell sammenheng. Dette er vi stolte av, men vi er også bevisst på at en leverandør- og forsyningskjede som omfatter mange ledd, land og bransjer innebærer risiko for mennesker og miljø, både på produksjonsnivå og i forbindelse med utvinning av råvarer.

Vi har langsiktige veletablerte relasjoner til mange stabile leverandører, som sikrer en stor grad av kontinuitet i vår leverandørkjede. De fleste leverandørene våre er enten norske aktører, eller europeiske leverandører, som selv er underlagt lover og regler knyttet til anstendige arbeidsforhold og økte krav om å gjennomføre aktsomhetsvurderinger knyttet til risiko for brudd på internasjonale standarder i leverandørkjeder.

En av de største utfordringene med å kartlegge og vurdere risiko i leverandørkjeden er simpelthen det store produktsortimentet. Se tabellen under for en oversikt over de ulike hovedkategoriene av varer vi selger:

Brannvern og slukkeutstyr

Løfteutstyr

Bygg varme

Malersprøyter

Elektromotorer

Metall og plast

Elektroverktøy og luftverktøy

Pakninger og seeger

Feste og maskinelementer

Reimer og Rullekjede

Hydraulikk

Rengjøringsmaskiner og utstyr

Hydraulisk verktøy

Skjærende verktøy

Håndverktøy

Skog og Hage Maskiner

Kapp og slipemateriell

Transportmateriell og stige

Kule-rullelager

Trebearbeidings utstyr

Lager og verkstedinnredning

Trykkluft/pneumatikk

Lim og smøremidler

Verkstedmaskiner

Luftkompressor

 

 

 

Jobben med å kartlegge og vurdere risiko i leverandørkjedene er ytterligere komplisert ettersom veien fra råvare til ferdig produkt ofte går gjennom flere ledd, der leverandørkjeden bakenfor første ledd er kompleks og uoversiktlig.

Kunnskap om leverandørkjedene generelt er også en utfordring. Det store segmentet av varer for industrielt bruk – fra maskiner, verktøy, og utstyr til festemidler og jernvarer – har ikke har vært gjenstand for undersøkelser og oppmerksomhet rundt potensielle problemer på samme måte som varer solgt i forbrukermarkedet.

Utfordringen T O Slettebøe står ovenfor med hensyn til å sikre ansvarlighet i våre leverandørkjeder er ikke unik. Alle i vår bransje har samme problemstilling. Det samme har også mange bedrifter i flere andre bransjer med forgreininger til de samme råvarene og komponentene som inngår i produktene vi selger. 

Vi er vårt ansvar bevisst samtidig som vi også erkjenner at utfordringene i globale leverandørkjeder ikke kan løses av enkeltselskaper alene og er noe som krever langsiktig arbeid av alle involverte parter. Vi støtter intensjonen i UNGP og åpenhetsloven om at større oppmerksomhet rundt utfordringene og næringslivets ansvar er et helt nødvendig utgangspunkt. Samtidig, som UNGP og åpenhetsloven understreker, må innsatsen stå i forhold til selskapets størrelse og i hvilken grad selskapet selv forårsaker eller bidrar til brudd, eller at det med sannsynlighet har direkte forbindelser til alvorlige brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold gjennom aktiviteter, varer, tjenester (der bruddene er begått av andre aktører i verdikjeden).

I vårt arbeid med aktsomhetsvurderingene i 2023 og 2024 har vi hatt en gjennomgang av våre 40 største leverandører for varer som vi selger videre til våre kunder. Handelen med India og Kina har i perioden vært svært liten.

Våre leverandører er i stor grad mellomledd, og vi har liten direkte kontakt med produsenter. Vi har heller ingen kontakt med aktører på råvarenivå, som er flere ledd fra oss.

Nøkkelinformasjon om leverandørkjeden

Vårt totalt antall leverandører av varer til vårt produktsortiment er 212.

Av de 40 største direkte leverandørene som har blitt kartlagt, befinner det store flertallet seg i Norge. Se boks under for geografisk fordeling:

T O Slettebøes direkte leverandører (første ledd) pr. land i kartlegging 2023-24:

Italia: 1

USA: 1

Japan: 1

Nederland: 1

Norge: 29

Tyskland: 4

Storbritannia: 1

Sverige: 2

 

Vi har i 2024 kontaktet og innhentet dokumentasjon fra dem som i 2023 ikke hadde fullverdige besvarelser. Vi har i perioden hatt en stans i handelen med en av våre større leverandører som ikke kunne dokumentere tilfredsstillende etter våre krav. Etter noen uker kom dokumentasjon og svarene vi trengte, og handelen kunne gjenopptas. Blokaden gav oss noe tapt omsetning på leverandørens produkter.  Alle nyopprettede leverandører blir nå kvalitetssikret før vi gjennomfører handel. De leverandører som selv var i gang med en tilsvarende jobb i 2023, men ikke var helt mål, er blant dem som vi nå i 2024 har kontaktet og fått tilfredsstillende svar fra.

Vi kjøper kun ferdigstilte varer, og ikke råvarer. Kartlegging av råvarer som inngår i produktsortiment og opprinnelsen for innsatsfaktorene er svært komplisert. Det er velkjent at utvinning av mineraler og metaller i flere land (f.eks. jernmalm fra land som Brasil og Guinea) er forbundet med risiko for alvorlige menneskerettighetsbrudd, men sporbarhet er en enorm utfordring, ettersom det ferdige stålet som inngår i svært mange produkter, ofte smeltes sammen med råvarer fra andre land. Vi ber våre leverandører om informasjon, som del av aktsomhetsvurderingene og signaliserer vår klare forventning om at leverandører stiller samme krav nedover i kjeden, men dette er en lang prosess.

Hvordan vi jobber med å sikre respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold

Overordnet om vår forpliktelse

Vår forpliktelse til å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold gjelder i tilknytning både til vår egen virksomhet og for vår leverandørkjede. Begge disse aspektene er dekket i vår policy for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Det som angår våre egne aktiviteter – det vil si driften ved vår forretning, administrasjon og serviceavdeling for mekanisk service, sikkerhetsutstyrsservice og varetransport – er omfattet av norske lover og regler for arbeidsmiljø, HMS, likestilling og personvern. Å etterleve regelverket og å sikre en trygg og inkluderende arbeidsplass for våre ansatte er helt grunnleggende for vårt selskap. Risikoen for brudd er lav, og vi har ikke avdekket negative hendelser. Dersom brudd eller alvorlig risiko avdekkes, vil vi følge opp gjennom våre personal- og arbeidsmiljøprosedyrer.

De mest vesentlige risikoene for brudd på menneskerettigheter og internasjonale standarder for anstendige arbeidsforhold er i leverandørkjeden. Fokus for resterende redegjørelse er derfor dette aspektet.

Våre aktsomhetsvurderinger har bekreftet at risikoen er lav i første ledd. Selv om sannsynligheten for brudd er større lenger ute i leverandørkjeden, og det er utfordrende å få god oversikt, har alle selskaper et ansvar, og vi gjør det vi kan for å fremme ansvarlighet. For å sikre en systematisk tilnærming i tråd med beste praksis (og i tråd med det åpenhetsloven peker på) baserer vi oss på UNGP og OECDs standard for aktsomhetsvurderinger (se figur 1) for ansvarlig næringsliv. De seks trinnene aktsomhetsstandarden som vi har innarbeidet i våre rutiner er beskrevet nedenfor.

 

 

 

 

 

Figur 1.

De seks trinnene i OECDs modell for aktsomhetsvurderings-prosessen

 

Forankring av respekt for grunnleggende menneskerettigheter

I 2022 utarbeidet vi ved hjelp av ekstern ekspertise vår policy for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Denne policyen forklarer vår forpliktelse til å respektere menneskerettigheter og standarder for anstendig arbeid i våre aktiviteter og fremme slik respekt i vår leverandørkjede. Policyen er forankret på styrenivå og følges opp av selskapets ledelse. Den er også integrert i vårt styringssystem. Vi har en egen intern prosedyre for å sikre systematisk arbeid med forpliktelsen og jevnlige aktsomhetsvurderinger.

Policyen er også støttet opp av våre etiske retningslinjer for leverandører, som fastsetter våre krav og forventninger til leverandørene med hensyn til respekt for menneskerettigheter og deres egne aktsomhetsvurderinger.

Aktsomhetsvurderingene gjennomføres av ansvarlige for innkjøp og leverandøroppfølging og kvalitetsleder. Vi legger opp til årlig gjennomgang både på driftsnivå og i styret.

Selv om risikoen for menneskerettighetsbrudd og brudd på standarder for anstendig arbeid ikke er en ny problemstilling, har den ikke fått nok oppmerksomhet i vår bransje. Vi forventer at dette vil endre seg fremover, ikke minst ettersom flere kommer lenger i arbeidet med åpenhetsloven. Utfordringene i leverandørkjeden vil også kreve mer samarbeid mellom en lang rekke aktører, inkludert på bransjenivå.

Kartlegging og vurdering av risiko og påvirkning

Våre kartlegginger og innhenting av informasjon fra leverandører har ikke avdekket konkret informasjon om brudd knyttet til produksjon av varene vi kjøper inn og selger videre til våre kunder.

Identifiserte mulige risikoområder knyttet til produksjonsleddene, som gjelder generelt for industriproduksjon i flere land i Asia:

  • Tvangsarbeid
  • Barnearbeid
  • Manglende fagforeningsfrihet og kollektive avtaler
  • Diskriminering (kjønn, etnisitet, sosial status)
  • Helse og sikkerhet på arbeidsplassen, inkludert eksponering for farlige kjemikalier og stoffer
  • Lønn- og arbeidstidsforhold

Vår prioritet er å avdekke om det er produkter som det kan være knyttet særlig høy risiko til, noe som vil være et pågående arbeid. Dersom vi får opplysninger som skulle tilsi at det forekommer eller har forekommet brudd på menneskerettigheter og standarder for anstendig arbeid i produksjon av varer som vi kjøper inn, vil vi følge opp med de aktuelle leverandørene og gå i dialog for å undersøke videre og kreve at nødvendige tiltak settes inn.

Kartleggingen av risiko og mulig negativ påvirkning vil være et langsiktig arbeid for hele vår bransje. Åpenhetsloven vil kunne bidra til økt kunnskap for flere, men når tilsvarende lovverk innføres i Tyskland fra 2023 og EU (muligens fra 2024) vil vi forhåpentligvis få et enda bedre grunnlag for å vurdere risikoen knyttet til de enkelte produktkategoriene.

Tiltak og planer

Vårt viktigste tiltak i 2023 var å komme i gang med arbeidet med systematiske aktsomhetsvurderinger og forankre dette i vår virksomhet. Arbeidet har fortsatt i 2024 med oppfølging av eksisterende leverandører samt løpende innhenting av aksept for våre etiske retningslinjer fra alle nye mindre Leverandører. De ansatte med ansvar for gjennomføring av aktsomhetsvurderingene har fått innføring i åpenhetsloven og våre nye retningslinjer og prosedyrer. Arbeidet vil fortsette i 2025 og bli gjenstand for årlig evaluering.  Vi har i 2024 startet arbeidet med en psykososial risikovurdering som ga oss flere punkter hvor vi er i gang med å forbedre oss. I oppstarten av arbeidet med åpenhetsloven ble våre største leverandører kartlagt ved å svare på vår code of conduct, dette arbeidet har fortsatt i 2024 ved kontakt og opprettelser av nye leverandører.  

Stanse, forebygge eller redusere negativ påvirkning

Vår oppfølging overfor leverandører har som formål å sette klare forventninger til hvilke standarder som gjelder for en ansvarlig leverandørkjede og om at våre leverandører selv gjennomfører aktsomhetsvurderinger med utgangspunkt i UNGP og OECDs standard.

I kartleggingen har vi innhentet informasjon om leverandørene:

  • selv er omfattet av åpenhetsloven
  • har gjennomført egne aktsomhetsvurderinger
  • har egen policy for grunnleggende menneskerettigheter
  • kan dokumentere produksjonssted
  • stiller krav til egne leverandører om håndtering av risiko knyttet til tvangsarbeid, barnearbeid, fagforeningsfrihet, anstendige lønnsforhold, HMS, og anti-diskriminering.

Vi krever også dokumentasjon for å vurdere om informasjonen fra leverandørene på disse områdene er troverdig.

Vi krever at leverandørene skal informere oss dersom de selv får informasjon om brudd på internasjonale standarder eller alvorlig risiko hos sine underleverandører, slik at nødvendige tiltak kan settes inn. Vi har i perioden hatt en stans i handelen med en av våre større leverandører som ikke kunne dokumentere tilfredsstillende etter våre krav. Etter noen uker kom dokumentasjon og svarene vi trengte, og handelen kunne gjenopptas. Blokaden gav oss noe tapt omsetning på leverandørens produkter

Overvåkning og oppfølging

I 2023 utarbeidet vi nye etiske retningslinjer for leverandørene, som innarbeides i den jevnlige leverandøroppfølgingen og ved inngåelse av nye innkjøpsavtaler. Dette arbeidet vil også evalueres årlig eller ved vesentlige endringer og nye avtaler.

Kommunikasjon

Vår årlige redegjørelse er vårt viktigste verktøy for å kommunisere eksternt om aktsomhetsvurderingene og resultatene av disse. Vi svarer også på henvendelser om aktsomhetsvurderingene i henhold til informasjonsplikten i åpenhetsloven.

Gjenoppretting der dette er påkrevd

Dersom vi mottar informasjon om at noen av våre varer er knyttet til mulige brudd på grunnleggende standarder for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, vil vi ta dette opp med den aktuelle leverandøren for å undersøke videre, med formål om å sørge for at de som har forårsaket bruddene må etterleve sitt ansvar for gjenoppretting.

Informasjonsplikten

For spørsmål om denne redegjørelsen og vår tilnærming til grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, kontakt post@sletteboe.no